Английский язык - Поурочные разработки 4 класс
Решение проблемы короля - SCHOOL IS FUN
Цели: совершенствование навыков чтения; активизация навыков устной речи; тренировка лексических и грамматических навыков.
Оборудование: карточки с транскрипционными значками.
Ход урока
I. Организационный момент
— Good morning, children! (Good morning, Maria Petrovna!)
— I am glad to see you. (We are glad to see you too.)
— Do you like the fairy tale about the king and his cheese?
— Do you want to find out how the king solved his problems?
— Let’s continue reading the story today.
II. Фонетическая зарядка
— I’d like you to practise the English sounds. I shall show you the symbols of the English sounds, and the task for you is to pronounce this sound and name one word on the topic “School” with it.
— [æ]. (Maths.)
— [ı]. (Dictionary.)
— [b]. (Textbook.)
— [l]. (Pencil.)
— [r]. (Ruler.)
— [t]. (Art.) Etc.
— Look at the blackboard, please. You can see the task for you there. Следующее задание для вас — решить английское уравнение.
Art |
Maths |
English |
PE |
draw |
count |
read stories |
... |
Ключи: jump / run / play games / swim / ski / etc.
III. Речевая разминка
— And now, children, let’s make the sentences with the following words. You can see them on the blackboard. The person who makes more sentences than other pupils will be the winner.
(Учитель обращает внимание учеников на слова из английского уравнения, которое записано на доске. Задание для учащихся — составить с ними предложения.)
Примерные предложения:
I like to read English stories.
We have Art on Monday.
When do you usually have PE? Etc.
IV. Тренировка лексических и грамматических навыков. Работа в группах
— And now you will make up some sentences. They are in exercise 37 on page 109. Write these sentences in your exercise books, please.
— Your time is up. Divide into groups of three and read the sentences one by one.
(Учитель предлагает ученикам выполнить упр. 37 (учебник, с. 109). Задание для учащихся — составить предложения из определенных слов и записать их в тетрадях. На выполнение задания отводится пять минут. Для проверки данного упражнения ученики делятся на группы по три человека и зачитывают предложения по цепочке. Можно также провести индивидуальную работу (РЗ, задания А2 и А4, с. 60—61.)
V. Физкультминутка
— It’s time to have a rest. Stand up and recite the poem about three little monkeys.
Three little monkeys jumping on the bed,
One fell off and bumped his bed.
Mama called the doctor and the doctor said:
“No more little monkeys jumping on that bed.”
(Ученики рассказывают стихотворение и выполняют зарядку для пальчиков.)
VI. Активизация навыков монологической речи. Работа в парах
— Children, it’s time to tell the stories. You can see the pictures in exercise 44 on page 112. You will work in pairs and make up a story about the king and the animals he asked to help him.
— Anybody feels like speaking?
(Ученики выполняют упр. 44 (учебник, с. 112). Задание для учащихся — разделиться на пары и составить рассказ по картинкам из данного упражнения. На его подготовку отводится две-три минуты. В конце данного этапа урока рассказы двух-трех учеников заслушиваются всем классом.)
VII. Совершенствование навыков чтения и устной речи
— Let’s finish reading the story about the king and his cheese. You will read the story from exercise 45 on pages 112—113 and answer the question of the task. Read the text to yourself, please.
— Are you ready to answer the question?
— Let’s read the story aloud.
(Учитель обращает внимание учеников на заключительную часть рассказа о короле в упр. 45 (учебник, с. 112—113). Задание для учащихся — прочитать историю шепотом и ответить на вопрос перед текстом. Затем ученики по цепочке читают рассказ вслух и устно выполняют упр. 46, 47 (учебник, с. 113).)
VIII. Подведение итогов урока
— The lesson is over. Let’s learn a new poem. Listen to me, please.
Holidays are over,
No more fun,
Holidays are over,
School has begun!
(Ученики прослушивают стихотворение и повторяют его за учителем.)
— Have a nice weekend! See you next week! Goodbye, children! (Goodbye, teacher!)
Домашнее задание
Учебник: упр. 11, 13 (с. 116—117).